فهرست نویسی ده میلیون ژن میکروبیوم روده ی انسان : دستاوردی بی نظیر

 درطول چند سال گذشته، تحقیقات بروی باکتریهای ساکن دردستگاه  گوارش (میکروبیوم روده)، نقش مهم  آنها را درسلامت  ما مشخص کرده است. یک  کنسرسیوم بین المللی  کاملترین پایگاه  اطلاعاتی را درباره ی ژن میکروبهای روده ای تهیه کرده است. این کاتالوگ نزدیک به ده میلیون ژن را ترادف نگاری  نموده و مرجعی را برای تمام  تحقیقات در زمینه  باکتریهای  روده ای  فراهم  کرده است.

تحقیق بروی میکروبیوم روده ای  درطی چند سال گذشته چند برابر شده و بخش  عظیمی از این تحقیقات به لطف تکنیک های ترادف نگاری  وتعیین  توالی ژنی انجام شده است. میکروبیوم روده ای که دانشمندان آنرا یک "ارگان جدید" نام نهاده اند  متشکل از ده ها  تریلیون باکتری  است (ده برابر تعداد سلولهای بدن انسان) و بطور مستقیم  با سیستم  ایمنی  و مغز ارتباط دارد. میکروبیوم روده  بازیگر اصلی در بیماریهای مزمنی مانند  چاقی و دیابت نوع 2 است.

 درطول چند سال گذشته، تحقیق بروی باکتریهای دستگاه گوارش به میزان دسترسی به پایگاه اطلاعاتی ژنهای باکتریها (یا کاتالوگ) بستگی داشته است. این موضوع  بخصوص زمانیکه عملکرد یک ژن میکروبی شناخته می شود اهمیت بسیار زیادی دارد. کاتالوگهایی که تاکنون در اختیار محققان قرار داشت از میکروبیوم روده ای تعداد  محدودی  از افراد  درمکانهای جغرافیایی خاص تهیه شده بود.

 حال محققان  INRAبه عنوان بخشی از کنسرسیوم  بین المللی  MetaHITکاتالوگ های قبلی  موجود (اروپا، آمریکا، چین) را درکنار هم قرار داده و کاتالوگ میکروبی جدیدی را تهیه کرده اند که توالی های جدید درآن افزایش یافته است. جدا از اینکه  این کاتالوگ از منابع  بی نظیری گردآوری شده است آنالیزهای انجام شده بروی این  کاتالوک نشان می دهد  این فهرست وسیعترین  مجموعه ی ژنهای میکروبی را در خود  جای داده است وعملکرد ژنهای میکروبیومی شایع که  در جمعیت  مردم جهان وجود دارند نیز در آن مکتوب شده است.

اکثر ژنها (حدود 6 میلیون) تنها در یک  درصد از جمعیت مشترک هستند و همین  دلیل نادر بودن آنها است درحالیکه هم اکنون داده های قابل توجهی درباره ی ژنهای مشترک و رایج وجود دارد به همین  علت تحقیقات  بعدی بروی تعیین اهمیت  و نقش ژنهای نادر متمرکز خواهد شد.

به لطف این فهرست جامع، ژنهایی که از نظر بالینی  اهمیت  زیادی  دارند  توصیف شده اند که مهمترین  آنها مربوط به بیماریهایی مانند  دیابت نوع 2، سیروزکبدی ، بیماریهای قلبی عروقی و برخی  از سرطانها است.

این کاتالوگ همچنین یک تصویر کاملتر از عدم تعادل در میکروبیوم  روده ای (دسیبیوسیز) بخصوص عدم تعادلهایی که بر اثر مصرف داروها  ایجاد می شود را فراهم  نموده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141124125127.htm